לוגו וגטה משרד וחברה לפרסום ושיווק דיגיטלי

מה זה דומיין? מה זה DNS? מדריך מזורז

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תוכן עניינים

שם דומיין הוא, ללא ספק, אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל אתר אינטרנט. החלק הקטן הזה של האינטרנט העולמי הוא למעשה הסיבה שניתן לבקר בחנויות ובבלוגים המקוונים המועדפים עליכם בנוחות מקסימלית. בלי דומיין, גלישה ברשת תרגיש הרבה יותר מורכבת כמו שיעור באלגברה ותצטרכו לשנן את כתובת ה-IP של כל אתר שתגלשו בו, במדריך זה תלמדו מה זה דומיין, תלמדו בקצרה ממה מורכב דומיין, איך לקנות דומיין מאחסון איכותי, ושאר מידע שחשוב להכיר, בואו נלמד מה זה דומיין.

אז מה זה דומיין?

דומיין הוא רצף המילים / אותיות שגולשים מקלידים בדפדפן כדי להגיע לאתר מסוים. בדומה לטביעת אצבע, כל שם דומיין הוא ייחודי לאתר ספציפי ולא יכול להיות אותו שם הדומיין פעמיים. שם הדומיין בעצם מתורגם לרצף של מספרים המכונים IP ADDRESS או כתובת IP שהוא כתובת אתר האינטרנט.

דומיינים נוצרו כדרך ידידותית ונוחה לאדם לגשת לכתובת האתר באינטרנט (IP), המייצג את הכתובת המקוונת של אתר אינטרנט. כתובת IP היא מחרוזת של מספרים המוקצים לכל מחשב או שרת (גם שרת אחסון של אתר), המורכבת מארבעה מספרים עשרוניים הנעים בין 0 ל-255 המופרדים בנקודות. בעוד שסדרות המספרים האקראיות לכאורה הללו נהדרות עבור מחשבים, לבני אדם קל הרבה יותר להשתמש במילים שהם יכולים לזכור. ובדומה לשמירת מספר בטלפון, שמות דומיין מאפשרים לנו לשמור את 172.217.3.196 בתור google.com.

תחשבו על כך כאם תרצו לנווט למקום מסוים בכדור הארץ – לא תצטרכו לשנן את הקאורדינטות הגאוגרפיות של המיקום בכל פעם אלא פשוט תכתבו את שם המקום בניווט והמערכת תתרגם את השם הזה לכתובת הייעודית לו.

איך עובד דומיין? בקצרה

האינטרנט הוא רשת עולמית ענקית של מחשבים המחוברים זה לזה באמצעות רשת כבלים תת ימית עולמית. כל אחד מהמחשבים הללו, לא משנה אם הם פועלים כמכשירים אישיים או כשרתים, מזוהה על ידי כתובת IP המאפשרת להם לתקשר זה עם זה על מנת לשלוח, למצוא ולאחזר נתוני אינטרנט.

כפי שראינו בסעיף הקודם, שמות דומיין הם פשוט גרסאות ידידותיות למשתמש של כתובות אלו, המחוברות לאתרים ספציפיים. עם זאת, על מנת שמחשבים יוכלו למצוא את דפי האינטרנט הנכונים, יש להמיר את מחרוזות המילים האקראיות לכאורה למספרים. כאן נכנסת לתמונה מערכת שמות הדומיין.

מערכת שמות הדומיין המכונה גם DNS (Domain Name Server), היא מערכת שמות המתרגמת כל שם דומיין שהוזן בדפדפן למספרי IP במחשב. המערכת מפוקחת על ידי ICANN, ובדרך כלל משווים אותה לספרי טלפונים מהבית שבו הייתם מחפשים את שמו של כל אחד כדי למצוא את המספר שלו.

למה צריך שם דומיין?

הנה כמה מהסיבות שבגללן תצטרכו צריך שם דומיין עבור העסק או המותג שלכם:

  • מגבלות זיכרון אנושי: לא ניתן יהיה לזכור את שם האתר שלכם רק ע״פ מספרים. עם זאת, מכיוון שהוא מורכב ממחרוזת של מספרים, קשה לזכור אותו. שמות דומיין עוזרים לאתר להיות נגיש יותר לגולשים באינטרנט.
  • מיתוג יעיל: שם דומיין מחושב היטב יעזור לקשר את הפרויקט או העסק שלכם בצורה שתואמת את הערכים והייעוד של המותג או העסק.
  • SEO ואופטימיזציה למנועי חיפוש: שם דומיין שקשור לעסק שלכם יכול להיות עם מילות מפתח רלוונטיות ישפיע באופן חיובי על אופטימיזציית מנועי החיפוש של האתר, וישפר את הדירוג שלו במנועי החיפוש, עם זאת חשוב לנו לציין כי גוגל כבר אינו מתחשב בשם הדומיין כמילת מפתח – מה שיצר פרצות קידום SEO ומקדמים רבים יכלו לנצל זאת על מנת להיות מדורגים ראשונים ללא סיבה מספיק מוצדקת.

מה ההבדל בין דומיין לאחסון?

כדי ליצור אתר אינטרנט תצטרכו שם דומיין וגם אחסון אתרים. בגלל האופי התלוי שלהם והעובדה שהם – לעתים קרובות יותר – הם מסופקים על ידי אותה חברה, לעתים קרובות יש הרבה בלבול סביב המטרה של כל אחד מהם והאופן שבו הם מתייחסים זה לזה.

דומיין הוא רק השם של האתר שלכם ולא מעבר, אחסון מכיל את כל הקבצים של האתר שלכם והוא מאפשר חיבור לעולם האינטרנט, בד״כ נזין את שם הדומיין בתוך האחסון של האתר על מנת לחבר את שם הדומיין ביחד עם האחסון.

כיצד לבחור שם דומיין?

כדי למצוא שם הדומיין שמייצג בצורה מושלמת את המותג או הקונספט שלכם, תזדקקו לשילוב של יצירתיות ומזל. כדי לוודא שאתם מכסים את הבסיס לבחירת שם דומיין נכון, להלן שלושה מהשלבים החשובים ביותר כדי להתחיל:

1. שם דומיין קצר וקליט שישקף את אופי העסק או המותג

אם לעסק שלכם יש שם קצת לא שגרתי או ארוך למדי או שבעייתי לשנות אותו לאנגלית, חפשו קיצורים ושמות קליטים שיתאימו את שם העסק שלכם ואת האופי שלו – נניח לרשותכם עסק למזון לחיות ושם העסק הוא ״חנות החיות של טל״ – לא תבחרו בשם דומיין ארוך אלא תרצו לקצר ככל הניתן – לדוגמא: tal-pet.co.il או petal.co.il או כל קיצור אחר שיכול להיות קליט ועדיין להתאים את אופי העסק.

2. סיומת דומיין הנכונה

כשאתם מחפשים את הדומיין הטוב ביותר, יש דבר עיקרי אחד שתצטרכו לקחת בחשבון: סיומת דומיין.

  • סיומת דומיין: האם אתם פועלים בשוק בישראל או בשוק העולמי בלבד או האם גם בישראל וגם בשוק הבינ״ל (co.il או .com) אם אתם פועלים גם וגם, הסיומת המועדפת עליכם תהיה .com
  • האם אתם ארגון פרטי או ארגון מדיני (org או gov): אם אתם ארגון צדקה, סיומת הדומיין הטובה ביותר עבורכם היא org.co.il מכיוון שסיומת דומיין זו מייצת בד״כ ארגונים מסוימים (Organization)

3. בחרו ספק דומיינים מוביל + מחירים נוחים

לאחר בחירת שם דומיין זמין, תמצאו את עצמך מול רשימה אינסופית של רשמי דומיינים שאפשר לרכוש מהם. אבל למרות שכולם עשויים להיראות זהים בהתחלה, מבט מקרוב ידגיש הבדלים בולטים בתמחור ובהיצע הרחבות של הדומיין שלהם, כמו גם בתכונות אחרות כמו פרטיות, תמיכת לקוחות מהירה ועוד.

חשוב לזכור שכאשר תרכשו שם דומיין, תצטרכו לשלם עמלה שנתית לרשם שמות הדומיין על מנת לשמור על הבעלות שלכם בתוקף. ספקים מסוימים מנצלים זאת בכך שהם מציעים את הרישום הראשוני במחיר נמוך בהרבה מהממוצע בתעשייה ולאחר מכן גובים עמלות חידוש מופקעות למדי.

רשימה של ספקי הדומיינים מובילים בישראל:

ספקי דומיינים מומלצים בחו״ל:

לסיכום – מה זה דומיין?

נעשה סיכום ממש בקצרה – דומיין או Domain הוא רצף של מילים המומרים למספרים המייצגים כתובת אתר אינטרנט שקיימת ברשת, הדומיין רשום במערכת DNS עולמית הנקראית (Domain Name Server), דומיין נועד על מנת לתת גישה נוחה לגולשים להיכנס לאיזה אתר שרוצים מבלי לזכור בכל פעם את כתובת ה-IP שלו (IP Adress), מקווים שלמדתם מה זה דומיין!

רוצים לדעת עוד על שיווק דיגיטלי? לחצו כאן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
כותב:
אהבתם את המדריכים שלנו? למה שלא תקראו עוד!

קטגוריות הבלוג שלנו

וג'טה ברשת
תשארו מעודכנים

אנחנו מבטיחים לשלוח לכם רק חומר שיעזור לעסק שלכם לצמוח כדאי לכם להרשם ולהיות הראשונים לכל כתבה שעולה.

רגע! לא תקבלו עוד הזמדנות!

בואו להטיס את העסק שלכם למעלה! עם שיחת ייעוץ בחינם שמאפיינת רק את העסק שלכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם. אל תפספסו את ההזדמנות הזו היא בחינם ולא להרבה זמן!