לוגו וגטה משרד וחברה לפרסום ושיווק דיגיטלי

אסטרטגיה שיווקית – המדריך המלא לבנייה והוצאה לפועל של תכנית ארוכת טווח

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תוכן עניינים

אסטרטגיה שיווקית – האם יהיה נכון להניח שחלק מרכזי באסטרטגיית השיווק הכללית שלכם הוא שיווק דיגיטלי? כנראה. צרכנים ועסקים כאחד נמצאים כמעט תמיד באינטרנט ובדרך – ואתם רוצים להיות מסוגלים להגיע אליהם ולראות את ההתנהגות שלהם במקום שבו הם מבלים את זמנם. במדריך הזה תלמדו אודות אסטרטגיה שיווקית, אסטרטגיה שיווקית מול טקטיקה שיווקית, איך בונים אסטרטגיה אחידה ועקבית שתשרת אתכם לאורך זמן, איך לנתח את הקהל שלכם וסוגי האסטרטגיות השונות שקיימות בעולמות הדיגיטל, בואו נלמד על אסטרטגיה שיווקית שתגדיל לכם את הפעילות העסקית!

מהי אסטרטגיה שיווקית ואיך בונים כזו?

אסטרטגיה שיווקית היא תכנית ארוכת טווח שמתמקדת בכיצד לשווק מוצר או שירות בצורה הטובה ביותר כך שיהיה ניתן לפתח ולשמר על העסק רווחי ולהגדיל את רווחיותו עם הזמן (Scaling):

  1. מחקר שוק: כאשר תחילו בתכנון אסטרטגיה שיווקית, עליכם להתמצא בשוק שבו אתם פועלים. תחקרו את סוגי הלקוחות, התחרות, והצרכים של הקהל שלכם באופן המדויק ביותר. בדקו מתחרים אחרים והשירותים שהם מציעים שדומה לשלכם, נסו להבין מה קיים אצלם שאין לכם ומה ניתן לחזק אצלכם שאין אצל שאר המתחרים, נסו להבין כמה מתחרים קיימים ואיפה הכי פעיל קהל היעד שלכם.
  2. הגדרת מטרות: הצבת מטרות ברורות וניתנות למדידה שיטתית עבור האסטרטגיה שלכם. לדוגמה, יעד רווחים מסוים או כמות לקוחות חדשים בזמן מסוים, כמות מכירות של מוצר בזמן מסוים, חשיפות לעסק וכו׳. הציבו מספר מטרות בודדות וקלות להשגה ומשם המשיכו הלאה, הצבת מטרות היא החלק הכי קריטי בכל תחילת קמפיין אסטרטגיה והוא יעזור לכם להגיע למטרות שלכם באופן ממוקד וניתן לשיפור תמידית.
  3. ניתוח SWOT: ערכו בדיקה שמחלקת ל-4 פרמטרים עיקריים – חוזקה, חולשה, הזדמנות ואיום (Strenghts, Weakneses, Opportunities & Threat) ואת ההזדמנויות שבשוק. מה שיכול לעזור לכם להבין איך להשתמש ביתרונות שלכם ולהתמודד עם החולשות שלכם (היו כנים עם עצמכם בתהליך זה או השכירו שירותיו של מישהו שיעשה זאת).
  4. בחירת הערוצים השיווקיים: ע״פ מחקר השוק שבצעתם והבנת קהל היעד שלכם, חפשו את הערוצים השיווקיים בהם לקוחות אלו פעילים ביותר. אם קהל היעד שלכם הוא לדוגמא B2B, ערוץ השיווק המותאם ביותר לכם יהיה לדוגמא LinkedIn, מכיוון שרוב העסקים הללו פעילים בפלטפורמה זו מאשר בטיקטוק או אינסטגרם, תבנו קמפיינים לפרסום ממומן, יצירת קשרים ישירים עם לקוחות פוטנציאליים הם אחת מהדרכים אותם תכללו באסטרטגיה השיווקית שלכם היכן שהקהל פעיל יותר – שם גם אתם תהיו.
  5. פיתוח המסר השיווקי: הגיע הזמן ליצור מסר פרסומי מקורי, אחיד ומניע לפעולה שיתאים לקהל היעד שלכם וישכנע אותו לפעול בהתאם. המסר יכול להיות מבוסס על היתרונות היחודיים של מוצרכם או השירותים שאתם מציעים, או מענה לצורך כואב של הלקוחות שלכם, היו אחידים ופשוטים.
  6. הוצאת התוכנית לפועל וניהולה: במהלך הביצוע, עליכם למקם את המסרים שלכם ברחבי השוק באמצעות הערוצים המתאימים. בנוסף, עליכם לעקוב אחר תוצאות הקמפיין ולשדרג / לשנות את האסטרטגיה לפי הצורך.
  7. מדידה ושיפור: מדידה ושיפור האסטרטגיה שלכם הם שני תהליכים חשובים בהוצאת אסטרטגיה שיווקית לפועל. כאשר אתם מתמקדים במדידה, אתם מנתחים ומעריכים את התוצאות של האסטרטגיה הקיימת כדי להבין כיצד היא פועלת והאם היא עובדת כמו שצריך. לאחר מכן, במשך זמן, תוכלו לשפר / לשנות את האסטרטגיה השיווקית בהתאם לתוצאות שקיבלתם.

בקיצור אם זה נשמע מסובך מדי ומעל הראש – כל שעליכם לעשות הוא להבין את המתחרים שלכם, להבין את קהל היעד והיכן הוא מסתובב כדי לקבל את המענה עבור הצרכים שלו, לדעת מה מתחרים אחרים עושים כדי להגיע אליו, לבנות תהליך אחיד שידע גם למצוא את הלקוחות הנכונים וגם לתת להם את המענה שהם מחפשים, ובדיקות חוזרות ומתמדות על מה עובד ומה לא. זוהי התמצית של התמצית של אסטרטגיה שיווקית.

מה שעובד יותר מחזקים – מה שעובד פחות – מנסים להחיות, ואם לא עובד – הורגים.

איך בונים בידול עסקי בעולמות הדיגיטל? ולמה זה יתרום לאסטרטגיה הכללית שלכם?

בניית בידול עסקי בעולמות הדיגיטל התחרותיים דורשת הבנה עמוקה והתמצאות בשוק המתחרים והבנת המיקום שלכם בתחרות. כאשר אתם יוצרים בידול דיגיטלי עסקי, יהיה לכם קל יותר להתמודד עם תחרות ולא תצטרכו כל פעם להיות צעד אחד לפני או אחרי שאר המתחרים, אתם תהיו מיוחדים בפני עצמכם.

תהליך הבידול יכול לכלול מגוון אסטרטגיות מגוונות. הנה דוגמאות לאסטרטגיות שיווקיות שיכולות לסייע לכם ליצור בידול עסקי מהמתחרים בעולמות הדיגיטל:

  1. תוכן ייחודי ואיכותי: תייצרו תוכן שיעניין את הלקוחות ויספק ערך מוסף אמיתי שבאמת עונה להם על השאלות. לא כל פוסט שלכם חייב להיות מכירתי או לתפוס ביטוי במנועי החיפוש, הוא יכול להיות שימושי לגולשים הנמצאים כבר בתוך באתר שלכם כל עוד הוא באמת רלוונטי. בניית מקורות ידע ותוכן יחודיים לוקחים מעט זמן, אך זה יכול להבטיח לכם יתרון משמעותי ובידול גדול מהמתחרים שלכם, קחו דף ועט ותייצרו רשימת נושאים שהגולשים שלכם עלולים לשאול / להתעניין יותר במוצר או השירות שלכם ונסו להתמקד בצורך הגדול שלהם להבין יותר את המוצר שלכם ולסמוך עליו.
  2. בידול ברשתות חברתיות: רשתות החברתיות הן כלי חשוב לבניית יחסים עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים. היו פעילים ברשתות החברתיות הרלוונטיות לתחום שבו אתם פועלים וצרו תוכן מעורר עניין וסקרנות.
  3. שיפור חוויית הלקוח: חוויית לקוח באתר שלכם דומה אחד לאחד ללקוח שנמצא פיזית בחנות שלכם, האם נוח לו למצוא את מה שהוא רוצה? האם אתם נותנים לו להרגיש מספיק בנוח כדי להמשיך להתעניין במוצר? אם הגולש נכנס אל האתר וחווית הגלישה או חווית הקריאה שלו לא נוחה – הוא יצא מבלי לחשוב פעמיים ויעבור למתחרה הבא שיצליח לתת את חווית הלקוח שאתם לא הצלחתם.
  4. שיפור נגישות: גם לאנשים עם מוגבלויות יש צרכים דיגיטליים. ודאו שאתר האינטרנט שלכם נגיש לכולם, גם לאנשים עם מגבלויות, והתייחסו לכך בשימוש בתכנות מתקדמות ובהתאמת התוכן (קראו את המדריך שלנו לנגישות אתרים).
  5. בניית מערכת תמיכה יעילה: מערכת תמיכת לקוח חזקה תעזור לכם לתפוס את הלקוחות הקטנים שלא קיבלו את המענה אותו היו צריכים, תדאגו לכך שהלקוחות ידעו שיש את מי לשאול את מערכת התמיכה שלכם וניתוב נכון של פניות הלקוחות. הציבו מענה מהיר ומקצועי, ועבדו על המוצר או השירות שלכם כך שהוא יתאים לצרכי הלקוחות.
  6. שימוש בטכנולוגיה חדשנית: פתחו והשקילו לשקול את השימוש בטכנולוגיות חדשניות כמו פתרונות ממוחשבים, מכונות למידת מכונה, אינטיליגנציה מלאכותית, ועוד, שיכולות לתת לכם יתרון משמעותי בשוק.
דוגמא לבידול של חברה
תראו איזה יופי חברת MS יצרה בידול – היכן הם יותר טובים מהאחרים מאשר היכן הם דומים לאחרים

בסופו של יום, הבידול הדיגיטלי דורש יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה והתמדה, והכי חשוב – מוכנות לשינוי תמידי.

אסטרטגיה וטקטיקה

אסטרטגיה שיווקית וטקטיקה שיווקית שונים במהותם, ויש להם תפקידים שונים בתהליך השיווקי. אך טקטיקה תמיד תשרת את האסטרטגיה, הנה ההבדלים העיקריים בין השניים:

  1. אסטרטגיה שיווקית (Marketing Strategy):
    • מבט כללי: אסטרטגיה שיווקית היא התכנון הרחב שמטרתו להביא להצלחה ארגונית או עסקית. היא מתמקדת בקביעת מטרות, סיכויים וסיכונים, בניית מטרה, תפיסת שוק ואיך להגיע להצלחה כזו.
    • זמן רב / זמן מוגדר: אסטרטגיה שיווקית נעשית על בסיס ארוך טווח, והיא משתרעת לאורך זמן (חודש, חציון רבעון או שנה). היא משוקללת בהשקפת זמן רחוקה ונוכחית.
  2. טקטיקה שיווקית (Marketing Tactics):
    • הליך פרקטי: טקטיקה שיווקית היא אמצעי שמשמש את ההגשמה של האסטרטגיה השיווקית והמטרות שבנינו. היא מתמקדת בבחירת הכלים והפעולות הממומנות הנדרשות להגשמת האסטרטגיה. אם נניח חלק מהמטרות שנרצה להגיע אליהם באסטרטגיה יהיו דרך טקטיקות; נניח קבענו מטרה של הגברת המכירות ב-10% בתוך רבעון, הטקטיקה שלנו תהיה לדוגמא – פרסום ממומן, קריאייטיב, בניית תכנים ועוד. כל דבר שיעזור לנו להגשים את האסטרטגיה הרצויה.
    • כדי להמחיש את המידע הזה באופן הנוח ביותר – קחו נניח לדוגמא עכביש בעל 8 רגליים, 8 הרגליים של העכביש הם יהיו הטקטיקות השונות שיעזרו להגיע אל גוף העכביש – המטרה עצמה.

העסקת איש מקצוע כחלק מהאסטרטגיה

בהקשר של אסטרטגיה שיווקית וניהול אנשי מקצוע בתחום הדיגיטל, ישנם תפקידים מרכזיים שיכולים לשחק תפקידים מרכזיים וחשובים בקביעת האסטרטגיה, הניהול וההפצה שלה. הנה הרחבה על תפקידים אלו:

  1. מנהל אסטרטגיה שיווקית (Marketing Strategy Manager):
    • תפקיד: מנהל אסטרטגיה שיווקית מחויב לפתח אסטרטגיות שיווקיות עשויות לכלול אספקטים כמו התערוכה לשוק, ניתוב ידע לצרכנים, חשיבה על טרנדים דיגיטליים, ועוד. הוא צריך לנהל את הפיתוח וההצלחה של האסטרטגיה ולשקול את התקציבים והמשאבים הנדרשים בהתאם. אם כחלק מהאסטרטגיה שלכם החלטתם להעסיק איש מקצוע שינהל את כל האופרציה ואת כל המנהלים, זהו האיש המתאים עבורכם.
  2. מנהל אנשי מקצוע וצוות שיווק (Marketing Team Manager):
    • תפקיד: מנהל אנשי מקצוע בתחום השיווק צריך לנהל את צוות השיווק, לכלול גיוס והכשרת אנשים חדשים, ולהפנות את המשימות והפרויקטים והפעילויות אל הצוות. מנהל צוות שיווק מאמין במיקוד של כישורים ולדעת כיצד לנווט ולהכווין את כל צוות השיווק למסלול אחד.
  3. מנהל תוכן דיגיטלי (Digital Content Manager):
    • תפקיד: מנהל תוכן דיגיטלי אחראי ליצירה, ניהול ופרסום של תוכן ברשתות החברתיות, באתר האינטרנט ובכללי במדיה הדיגיטלית. הוא משקיע בייצור איכות התוכן, קריאייטיב, וויזואלים והיכולת להגיב לטרנדים במהירות ולנהל אסטרטגיות תוכן דיגיטלי ארוכות טווח (כולל יצירת תכנים עבור אנשי השיווק השונים שלכם, תמונות, וכל חומר שיווקי הדרוש).
  4. מנהל שיווק בתשלום לקליק (PPC Manager):
    • תפקיד: מנהל שיווק בתשלום לקליק אחראי לניהול מודעות ברשתות חיפוש כמו Google וברשתות חברתיות כמו Facebook, TikTok ו-Instagram. הוא מתמחה בקמפיינים ממומנים, ניתוב מילים מפתח וניתוח תפוצה, ניהול התקציב והמקצועיות הדרושה כדי להגיע למטרות העל שלכם.
  5. מנהל SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש):
    • תפקיד: מנהל SEO מחויב לשפר את דירוג האתר במנועי החיפוש כמו Google ולהגדיל את רוב התוכן האורגני. הוא צריך להבין את האלגוריתמים המשתנים של מנועי החיפוש, ולפעול בהתאם כדי להגדיל את הייצוג שלכם והתנועה האורגנית לאתר ***אין באחריותו של ה-SEO להגדיל את אחוזי ההמרה או המכירה שלכם, אבל כן על ה-SEO להיות אחראי על תכנים מעולים ומושכים ולהיות בעל ניסיון מספיק בכיצד להגביר את התנועה לאתר. שיפור המרות ואחוזי מכירה יהיו באחריותכם או באחריות מנהל האסטרטגיה שאותו בחרתם להשכיר***.

רוצים לדעת עוד על עולם השיווק הדיגטלי? לחצו כאן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
כותב:
אהבתם את המדריכים שלנו? למה שלא תקראו עוד!

קטגוריות הבלוג שלנו

וג'טה ברשת
תשארו מעודכנים

אנחנו מבטיחים לשלוח לכם רק חומר שיעזור לעסק שלכם לצמוח כדאי לכם להרשם ולהיות הראשונים לכל כתבה שעולה.

רגע! לא תקבלו עוד הזמדנות!

בואו להטיס את העסק שלכם למעלה! עם שיחת ייעוץ בחינם שמאפיינת רק את העסק שלכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם. אל תפספסו את ההזדמנות הזו היא בחינם ולא להרבה זמן!