לוגו וגטה משרד וחברה לפרסום ושיווק דיגיטלי

נגישות אתרים – למה זה חובה באתר שלכם?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תוכן עניינים

נגישות אתרים – כאשר אתרי אינטרנט וכלי אינטרנט מתוכננים ומקודדים כהלכה, אנשים עם מוגבלויות יכולים להשתמש בהם. עם זאת, כיום אתרים וכלים רבים מפותחים עם חסמי נגישות שמקשים או בלתי אפשריים עבור אנשים מסוימים להשתמש בהם.

הפיכת האינטרנט לנגיש מועילה לאנשים, לעסקים ולחברה. תקני אינטרנט בינלאומיים מגדירים את הדרוש לנגישות.

האינטרנט תוכנן ביסודו לעבוד עבור כל האנשים, לא משנה מה החומרה, התוכנה, השפה, המיקום או היכולת שלהם. כאשר הרשת עונה על מטרה זו, היא נגישה לאנשים עם מגוון רחב של שמיעה, תנועה, ראייה ויכולת קוגניטיבית.

לפיכך, ההשפעה של מוגבלות משתנה באופן קיצוני באינטרנט מכיוון שהרשת מסירה מחסומים לתקשורת ואינטראקציה שאנשים רבים מתמודדים איתם בעולם הפיזי. עם זאת, כאשר אתרים, יישומים, טכנולוגיות או כלים מעוצבים בצורה גרועה, הם עלולים ליצור מחסומים המדירים אנשים משימוש באינטרנט.

נגישות חיונית עבור מפתחים וארגונים שרוצים ליצור אתרים וכלי אינטרנט באיכות גבוהה, ולא להוציא אנשים משימוש במוצרים ובשירותים שלהם.

נגישות אתרים – למה צריך להנגיש אתר?

האינטרנט חייב להיות נגיש כדי לספק גישה שווה והזדמנות שווה לאנשים עם יכולות מגוונות. אכן, אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות מכירה בגישה לטכנולוגיות מידע ותקשורת, לרבות הרשת, כזכות אדם בסיסית.

נגישות תומכת בהכללה חברתית עבור אנשים עם מוגבלויות כמו גם לאחרים, כגון אנשים מבוגרים, אנשים באזורים כפריים ואנשים במדינות מתפתחות.

יש גם נימוק עסקי חזק לנגישות. נגישות חופפת לשיטות עבודה מומלצות אחרות כגון עיצוב אתרים לנייד, עצמאות מכשיר, אינטראקציה רב-מודאלית, שימושיות, עיצוב למשתמשים מבוגרים ואופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO). מקרי מקרים מראים שלאתרים נגישים יש תוצאות חיפוש טובות יותר, עלויות תחזוקה מופחתות ויכולת הגדלת קהל, בין היתר. פיתוח מקרה עסקי לנגישות אינטרנט עבור הארגון שלך מפרט את היתרונות של נגישות אינטרנט.

נגישות אתרים – מהי נגישות אינטרנט?

נגישות אינטרנט פירושה שאתרים, כלים וטכנולוגיות מתוכננים ומפותחים כך שאנשים עם מוגבלויות יוכלו להשתמש בהם. ליתר דיוק, אנשים יכולים:

  • לתפוס, להבין, לנווט ולקיים אינטראקציה עם האינטרנט
  • לתרום לרשת

נגישות האינטרנט כוללת את כל הלקויות המשפיעות על הגישה לאינטרנט, כולל:

  • שְׁמִיעָתִי
  • קוגניטיבי
  • נוירולוגי
  • גוּפָנִי
  • נְאוּם
  • חָזוּתִי

נגישות האינטרנט מועילה גם לאנשים ללא מוגבלות, למשל:

  • אנשים המשתמשים בטלפונים ניידים, שעונים חכמים, טלוויזיות חכמות והתקנים אחרים עם מסכים קטנים, מצבי קלט שונים וכו'.
  • אנשים מבוגרים עם יכולות משתנות עקב הזדקנות
  • אנשים עם "מוגבלויות זמניות" כמו יד שבורה או אבדו משקפיים
  • אנשים עם "מגבלות מצב" כמו באור שמש בהיר או בסביבה שבה הם לא יכולים להאזין לשמע
  • אנשים המשתמשים בחיבור אינטרנט איטי, או שיש להם רוחב פס מוגבל או יקר

נגישות אתרים – חשובה גם עבור אנשים פרטיים, עסקים וחברות

האינטרנט הוא משאב חשוב יותר ויותר בהיבטים רבים של החיים: חינוך, תעסוקה, ממשלה, מסחר, שירותי בריאות, פנאי ועוד. חיוני שהרשת תהיה נגישה על מנת לספק גישה שווה והזדמנות שווה לאנשים עם יכולות מגוונות. גישה לטכנולוגיות מידע ותקשורת, לרבות האינטרנט, מוגדרת כזכות אדם בסיסית באמנת האומות המאוחדות בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות (UN CRPD).

הרשת מציעה אפשרות לגישה חסרת תקדים למידע ולאינטראקציה עבור אנשים רבים עם מוגבלויות. כלומר, ניתן להתגבר על מחסומי הנגישות להדפסה, אודיו ומדיה ויזואלית הרבה יותר בקלות באמצעות טכנולוגיות אינטרנט.

יש גם נימוק עסקי חזק לנגישות. כפי שמוצג בסעיף הקודם, עיצוב נגיש משפר את חווית המשתמש ושביעות הרצון הכללית, במיוחד במגוון מצבים, בין מכשירים שונים, ולמשתמשים מבוגרים יותר. נגישות יכולה לשפר את המותג שלך, להניע חדשנות ולהרחיב את טווח ההגעה שלך לשוק.

נגישות לאינטרנט נדרשת על פי חוק במצבים רבים.

נגישות אתרים – הפיכת האינטרנט לנגיש

נגישות האינטרנט תלויה במספר רכיבים הפועלים יחד, לרבות טכנולוגיות אינטרנט, דפדפני אינטרנט ו"סוכני משתמש" אחרים, כלי כתיבה ואתרי אינטרנט.

יוזמת נגישות האינטרנט של W3C (WAI) מפתחת מפרטים טכניים, הנחיות, טכניקות ומשאבים תומכים המתארים פתרונות נגישות. אלה נחשבים לתקנים בינלאומיים לנגישות אינטרנט; לדוגמה, WCAG 2.0 הוא גם תקן ISO: ISO/IEC 40500.

נגישות אתרים – חוק הנגשת אתרים

לאנשים עם מוגבלות זכות להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות נועדו להבטיח, שיוכלו לממש זכות זו. 

תקנות הנגישות לשירות עוסקות בהסרת חסמים כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקבל שירות באותה רמת נוחות ואיכות, כפי שמקבל כלל הציבור, ויוכלו לנהל חיים עצמאיים ומלאים ובלי תלות בזולת. תקנות הנגישות לשירות עוסקות במגוון רחב של תחומים וביניהם: הנגשה פיזית של המקומות בהם ניתן השירות, התאמה של הדרכים והאמצעים בהם ניתן השירות, האופן שבו נמסר מידע לציבור וכן הנגשה של ערוצי השירות השונים. 

ספקי שירות רבים עושים שימוש באינטרנט כערוץ למתן שירות לציבור (לדוגמא, לצורך מכירת מוצרים), וכן לשם מתן מידע אודות השירותים אותם הם מספקים. כדי שציבור האנשים עם מוגבלות יוכל לקבל שירות באמצעות האינטרנט כשאר הציבור, יש לבצע התאמות באתרים ובאפליקציות המספקים את השירות או המידע אודותיו לפי סימן ג' לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013 (להלן: תקנות הנגישות לשירות).

החוק מחייב ששירות לציבור הניתן באמצעות האינטרנט יהיה נגיש. מה נחשב שירות לציבור?

על פי התקנות יש לבצע התאמות נגישות לאתר אינטרנט שמספק "שירות לציבור" כהגדרתו בסעיף 19י לחוק שוויון זכויות.

לפי סעיף 19י לחוק שירות ציבורי הוא שירות שניתן לציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו בידי גוף ציבורי או במקום ציבורי, או שירות מהמפורטים בתוספת השנייה לחוק.

בתוספת השנייה מפורטים בין היתר השירותים הללו: שירותי מסחר, רווחה, בריאות, השכלה, פנאי, ספורט, תיירות, הארחה, תרבות, בידור, דת, אנרגיה, תקשורת (בזק), שירות בנקאות, אשראי, ביטוח, פנסיה או כל שירות פיננסי, והשכרת כלי רכב. מי שמספק שירות לפי הגדרה זו באמצעות האינטרנט נדרש להנגיש את האתר.

אתרי אינטרנט המספקים "שירות ציבורי" כהגדרתו בחוק, חייבים לעמוד בדרישות סימן ג' לתקנות הנגישות לשירות. לדוגמה אתרים המספקים שירותי מסחר של מכירת מוצרים, חייבים בנגישות. החובה תחול הן על אתר של חנות, והן על אתר העוסק במכירת מוצרים.

יודגש, כי פרשנות "שירותי מסחר" לפי עמדת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, היא שהם כוללים, בין היתר, קנייה ומכירה של מוצרים או שירותים, עסקאות חליפין מרצון של סחורות או של שירותים, מידע אודות המוצרים או השירותים ומידע אודות החברה ודרכי אספקת הסחורות או השירותים.

אילו שירותי אינטרנט חייבים בהנגשה?

שירותי אינטרנט החייבים בנגישות כוללים תכנים בכל תצורה (פורמט) ובכלל זה כתב (טקסט), מסמכים, תמונות או וידאו, המועברים על תשתית רשת האינטרנט והמוצגים למשתמש באמצעות אתרי אינטרנט, מסמכים או יישומים (אפליקציות), שנועדו לספק למשתמש שירות ציבורי או מידע על שירות כאמור.

הנגשת אתרים

היבטים רבים של נגישות קלים למדי להבנה ויישום. חלק מפתרונות הנגישות מורכבים יותר וצריכים יותר ידע ליישם.

הכי יעיל ואפקטיבי לשלב נגישות כבר מתחילת הפרויקטים, כך שלא תצטרכו לחזור אחורה ולעשות עבודה מחדש.

הכנו עבורכם מספר טיפים להנגשת האתר שלכם בצורה הטובה ביותר:

בחר מערכת ניהול תוכן התומכת בנגישות

ישנן מערכות ניהול תוכן רבות זמינות כדי לעזור לך לבנות את האתר שלך. דוגמאות נפוצות כוללות דרופל ו-Wordpress, אך קיימות אפשרויות רבות אחרות.

לאחר שבחרתם CMS המתאים לצרכים שלכם, הקפידו לבחור עיצוב/תבנית נגישים. עיין בתיעוד של הנושא לקבלת הערות על נגישות וטיפים ליצירת תוכן ופריסות נגישים עבור אותו נושא. הקפד לעקוב אחר אותן הנחיות בעת בחירת מודולים, תוספים או ווידג'טים.

עבור רכיבים כמו עריכת סרגלי כלים ונגני וידאו, ודא שהם תומכים ביצירת תוכן נגיש. לדוגמה, סרגלי כלים לעריכה צריכים לכלול אפשרויות לכותרות וטבלאות נגישות, ונגני וידאו צריכים לכלול כתוביות סגורות. אפשרויות הניהול של CMS (כגון יצירת פוסט בבלוג או פרסום תגובה) צריכות להיות נגישות גם כן.

השתמש בכותרות בצורה נכונה כדי לארגן את מבנה התוכן שלך

משתמשי קוראי מסך יכולים להשתמש במבנה הכותרות כדי לנווט בתוכן. על ידי שימוש נכון ואסטרטגי בכותרות (<h1>, <h2> וכו'), התוכן של האתר שלך יהיה מאורגן היטב ויפורש בקלות על ידי קוראי מסך.

הקפידו להקפיד על הסדר הנכון של הכותרות, אל תבחר כותרת רק בגלל שהיא נראית טוב מבחינה ויזואלית (מה שעלול לבלבל את משתמשי קוראי המסך).

דוגמאות לשימוש נכון בכותרות:

השתמש ב-<h1> עבור הכותרת הראשית של הדף. הימנע משימוש ב-<h1> עבור כל דבר אחר מלבד הכותרת של האתר והכותרת של דפים בודדים.

השתמש בכותרות כדי לציין ולארגן את מבנה התוכן שלך.

אל תדלג על רמות כותרת (למשל, עבור מ-<h1> ל-<h3>), מכיוון שמשתמשי קוראי מסך יתהו אם תוכן חסר.

כלול טקסט חלופי מתאים לתמונות

יש לספק טקסט חלופי לתמונות, כדי שמשתמשי קוראי מסך יוכלו להבין את המסר המועבר מהשימוש בתמונות בדף. זה חשוב במיוחד עבור תמונות אינפורמטיביות (כגון אינפוגרפיקה). בעת יצירת הטקסט האלטרנטיבי, הטקסט צריך להכיל את המסר שברצונך להעביר דרך אותה תמונה, ואם התמונה כוללת טקסט, טקסט זה צריך להיכלל גם ב-alt.

החריג לכלל זה הוא כאשר תמונה משמשת אך ורק לקישוט; במקרה זה, ניתן להשאיר את הטקסט האלטרנטיבי ריק (הקישור הוא חיצוני) כך שדעת המשתמש של קורא המסך לא מוסחת מהתוכן החשוב יותר בדף.

אם תמונה היא התוכן היחיד של קישור, קורא המסך יקרא את שם הקובץ אם לא יסופק טקסט חלופי. ספק תמיד טקסט חלופי לתמונות המשמשות כקישורים.

עצב את הטפסים שלך עבור נגישות

כאשר שדות טופס אינם מסומנים כראוי, למשתמש קורא המסך אין את אותם רמזים זמינים כמו למשתמש הרואה. ייתכן שלא ניתן לדעת איזה סוג תוכן יש להזין בשדה טופס.

לכל שדה בטופס שלך צריך להיות תווית תיאורית ממוקמת היטב. לדוגמה, אם השדה מיועד לשם של אדם, עליו להיות מתויג כראוי בתור "שם מלא" או שיש לו שני שדות נפרדים המסומנים כ"שם פרטי" ו"שם משפחה". השתמש בתג <label> או במאפיין ARIA (ראה טיפ מס' 9) כדי לשייך את טקסט התווית לשדה הטופס.

בזמן שאתה עובר על שדה טופס, אדם אמור להיות מסוגל לעבור בטופס ולמלא את כל השדות לפני שהוא מגיע ללחצן "שלח", או שהוא אפילו לא מבין שקיימים שדות נוספים. בעיקרו של דבר, סדר הכרטיסיות צריך לעקוב אחר הסדר החזותי.

השתמש בצבע בזהירות

הצורה הנפוצה ביותר של מחסור בצבע, מחסור בצבע אדום-ירוק, משפיעה על כ-8% מהאוכלוסייה. שימוש רק בצבעים כגון אלה (במיוחד כדי לציין שדות נדרשים בטופס) ימנע מאנשים אלו להבין את המסר שלך.

קבוצות אחרות של אנשים עם מוגבלות, במיוחד משתמשים עם לקויות למידה, מרוויחות רבות מצבע כאשר משתמשים בהן כדי להבחין ולארגן את התוכן שלך.

כדי לספק את שתי הקבוצות, השתמש בצבע, אך הקפד גם להשתמש באינדיקטורים חזותיים אחרים, כגון כוכבית או סימן שאלה. הקפד גם להבחין בין בלוקים של תוכן זה מזה באמצעות הפרדה חזותית (כגון רווח לבן או גבולות).

ישנם מספר כלים שבהם אתה יכול להשתמש כדי להעריך את ניגודיות הצבע, שיסייעו לך להפוך את הדף שלך לשימוש ויזואלי ככל האפשר לאנשים עם ראייה לקויה או רמות שונות של עיוורון צבעים.

רוצים לקבל עוד טיפים ומדריכים? לחצו כאן והכנסו לבלוג שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
כותב:
אהבתם את המדריכים שלנו? למה שלא תקראו עוד!

קטגוריות הבלוג שלנו

וג'טה ברשת
תשארו מעודכנים

אנחנו מבטיחים לשלוח לכם רק חומר שיעזור לעסק שלכם לצמוח כדאי לכם להרשם ולהיות הראשונים לכל כתבה שעולה.

רגע! לא תקבלו עוד הזמדנות!

בואו להטיס את העסק שלכם למעלה! עם שיחת ייעוץ בחינם שמאפיינת רק את העסק שלכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם. אל תפספסו את ההזדמנות הזו היא בחינם ולא להרבה זמן!