בניית קישורים (Backlinks) היא פרקטיקה של קבלת קישורים לאתר האינטרנט שלכם מאתרים אחרים. בקידום אתרים, קישורים אלו נקראים קישורים נכנסים. קבלת קישורים נכנסים מאתרים איכותיים יכולה להעביר כוח וסמכות לאתר שלכם, כמו גם לעזור לאתר לדרג גבוה יותר בדפי התוצאות של מנוע החיפוש (SERPs) על ביטויים עם רמת תחרות גבוהה. לפי Google, זהו חלק חשוב מאוד בדירוגים עבור ביטויים חשובים כמו פיננסים, רפואה, רכב וכו׳.
במדריך המפורט זה תלמדו מהם בעצם קישורים חיצוניים, למה הם חשובים (ומתי הם לא), האם כדאי לרכוש קישורים חיצוניים או לבנות אותם באופן ידני, E-A-T ובניית קישורים, פרופיל קישורים אמין ומקצועי ואיך להימנע מקבלת עונשים מגוגל עקב תמרון ורכישת קישורים, בואו נלמד על בניית קישורים!
לפני שנתחיל: חשוב מאוד להכיר את המושגים הבאים כדי להיות בקיא בעולמות הבנייה של הקישורים
איך גוגל רואה קישור ואיך נראה קישור בכללי?
- DR (Domain Rating): ה-DR או DT (Domain Trust), או הדירוג של הדומיין, הוא מדד שמדרג את רמת האמינות והכוח של אתר מסוים ברשת שמקשר אליכם. הדירוג מחשב מספר פקטורים ומשתנים בו זמנית כמו כמות ואיכות הקישורים החיצוניים שמצביעים אליו, תחום התוכן של האתר, ועוד ובסוף נותן את הציון הכללי של הדומיין שמקשר אליכם / שלכם.
- PA (Page Authority): ה-PA הוא מדד שמותאם עבור דפים ספציפיים באתר. המדד מציג את היכולת של דף מסוים להשפיע על מיקומו בתוצאות החיפוש. ה-PA מוערך בין 0 ל-100, כאשר דפים עם PA גבוה משמעו עמידות חזקה יותר בתוצאות החיפוש. המדד מתבצע על פי מספר גורמים, כולל מספר ואיכות הקישורים החיצוניים המצביעים לדף, הכוח של הדף, והתוכן הכללי של הדף. ה-PA אינו משקף את הדירוג הכללי של הדומיין, אלא את אמינותו וסמכותו של הדף הספציפי מבחינת קישורים נכנסים + קישורים פנימיים.
- Referring Domains (דומיינים מפנים): מדובר בכמות הדומיינים החיצוניים השונים שמצביעים לאתר המסוים שלכם. כל דומיין מפנה מגדיר אתר אחר על ידי קישור, נניח בכל פרופיל הקישורים שלכם יש 50 קישורים ממאקו, יהיה לכם דומיין אחד מפנה (mako.co.il), ואם יש לכם עוד 3 קישורים מכלכליסט, אז יש לכם 2 דומיינים מפנים סה״כ. ככל שכמות הדומיינים המפנים גדלה, כמות הכוח מהקישורים החיצוניים שמובילים אליכם תשפיע יותר לטובה, בעדיפות היא שיהיו כמה שיותר דומיינים מפנים ביחס לכמות הקישורים הכללית שלכם.
- Inbound Links (קישורים נכנסים): הם סך כל הקישורים + אנקורים החיצוניים שמובילים מדפים אחרים ברשת אל דף האתר שלכם. קישורים אלו יכולים להשפיע על ה-DR וה-PA של הדף שמקבל את הקישורים, ולכן חשוב להיות במעקב אחריהם ולהבין את איכותם ומקורם, נניח יש לכם 50 כתבות בynet אך מכל כתבה יוצאת אליכם 2 קישורים, כמות ה-Inbound Links שלכם סה״ תהיה 100.
- Anchor Text (טקסט עוגן): זהו הטקסט המוצג בקישורים החיצוניים ושמשמש כמחילה לאתר שאליו מצביע הקישור. טקסט עוגן יכול לשפר את הנוכחות המקומית של המילות המפתח שבאינטרס שלכם, אך חשוב לשים לב לאיזו מידה מילות המפתח מסייעות בניהול המשאבים הקיימים.
הכלים המומלצים ביותר לבדיקה ובניית פרופיל קישורים
Google Search Console: כלי חינמי שמוצע על ידי Google ומספק מידע על קישורים חיצוניים שמצביעים אל האתר שלכם. ניתן לראות את הקישורים החיצוניים הנמצאים בגוגל Search Console ולנתח את הטקסטים הקשורים והאתריןם שמפנים אליכם.
Moz Link Explorer: כלי שמאפשר ניתוח מעמיק של קישורים. הוא מציג מידע על דומיינים ממנה הגיע הקישור, עוצמת הדף, גיוון הקישורים, ועוד. ישנה גם תכונה חינמית מוגבלת בהרשמה לאתר.
Ahrefs Backlink Checker: עוזר במעקב אחרי קישורים חיצוניים ומציע ניתוח מקיף של התחבירים, המקורות והתמיכה במותג שלכם. כמו כן, הוא מספק מידע על כלי חיפוש ונתונים נוספים להגדרת אסטרטגיה של קישורים.
SEMrush: מספק מידע על קישורים חיצוניים, את הדומיינים המקשרים ומגוון נתונים שימושיים נוספים ל-SEO. כלי זה מציג נתונים גם על מילות מפתח, מעמד במנועי חיפוש ועוד.
BuzzSumo: נועד לזהות תוכן פופולרי ברשת. ניתן לחפש מילות מפתח או תחומים מסוימים ולגלות אילו מאמרים ותוכן מוביל זוכה לשיתוף נרחב וקישורים.
אם מסקרן אתכם, לא עשינו לאף אחד מהקישורים הללו nofollow.
איך בניית קישורים עובדת?
הדרך הטובה ביותר להגביר את הסמכות שלכם באמצעות בנייה של מערך קישורים היא:
- להרוויח את הקישורים נכנסים מאתרים אמינים ואיכותיים. אם יש לכם המון קישורים נכנסים אבל קניתם אותם בזול ומאתרים ספאמיים ולא רלוונטיים, קישורים כאלה כנראה לא יעזרו לדרג בצורה המיטבית ואף יעלו את החשד של גוגל כי אתם מתמרנים אותו ורוכשים קישורים במזומן.
- לקנות קישורים אצל ספקי קישורים מקצועיים שידעו לקחת את האתר שלכם ולבנות לו מערך של קישורים בצורה נכונה וטבעית ולהימנע מענישה של גוגל.
- ישנם כל מיני טקטיקות שונות איתם תוכלו לבנות קישורים כמו שחזור קישורים ישנים עם 404, תיקון קישורים חיצוניים עם 301 הפניה לקישור חדש
- באנגלית Unlinked Brand Mention – אזכור ללא קישור חיצוני, לדוגמה קחו את אתר משרד הפרסום שלנו: עשו עלינו כתבה, מישהו ב-mako כתב עלינו בתגובה ״vegeta היא משרד הפרסום הדיגיטלי הטוב יותר בעולם״, ואינו השאיר לינק אל האתר בפועל (טקטיקה יעילה ביותר להמנעות מענישה של גוגל)
- HARO – Help a Reporter Out: זהו מצב כאשר מומחה / עיתונאי / כותב תוכן או כל אחד אחר משתמש במידע הקיים אצלכם באתר ומזכיר חלק ממנו בתוכן שלו ולאחר מכן משאיר לכם קישור כקרדיט ומקור מלא לכל המידע.
- גם להרוויח קישורי Nofollow היא תוספת נהדרת לפרופיל הקישורים שלכם, אל תתעלמו מקישורים nofollow רק מעבודה כי אינם מעבירים לכם כוח, קישורי nofollow היא תוספת נהדרת להטמיע בתוך פרופיל הקישורים המלא והמגוון שלכם.
עלינו לזכור שבניית קישורים זה לא הכל – בראש ובראשונה, עלינו להתמקד ביצירה של תוכן שימושי ואיכותי תוך דגש על חווית משתמש בתוכן ובאתר ולוודא כי ה-On-Page שלנו לא לוקה בחסר בפרטים קריטיים לפני שניגש לבנייה של קישורים.
כאשר אנשים החלו ללמוד על כוחם של הקישורים, הם החלו לתמרן אותם לטובתם. הם ימצאו דרכים להשיג קישורים מלאכותיים רק כדי להגדיל את דירוג מנועי החיפוש שלהם. בעוד שטקטיקות מסוכנות אלו יכולות לפעמים לעבוד, הן נוגדות את תנאי השירות של גוגל ויכולות לגרום לביטול אינדקס של אתר אינטרנט (הסרה של דפי אינטרנט או דומיינים שלמים מתוצאות החיפוש). עלייך תמיד לנסות לשמור על פרופיל קישור בריא.
כאשר מחפשים דרכים לשיפור דירוגים, התחשבות בכוח בניית קישורים יכולה להיות אתגר למתחילים ולאנשי מקצוע מנוסים כאחד. עם זאת, אסטרטגיה זו יכול להיות אחד הכלים החזקים ביותר שלכם להצלחה אורגנית.
E-A-T ובניית קישורים לאתר
ככל שהאתר פופולרי וחשוב יותר, משקל הקישורים מאותו האתר משמעותי יותר. באתרים מוכרים כמו ויקיפדיה, מאקו, כלכליסט וכו׳, יש אלפי ואם לא מיליוני אתרים מגוונים המקשרים אליו. זה מצביע על כך שהוא מספק מומחיות רבה, סמכות, והוא נראה מספיק מהימן מתוך אותם אתרים אחרים כדי להופיע במקומות הראשונים על ביטויים תחרותיים עם נפח חיפושים גבוה. כדי לזכות באמון ובסמכות במנועי חיפוש, תזדקקו לאתרים המספקים קישורים המציגים את האיכויות של E-A-T. אלה לא חייבים להיות אתרים ברמת ויקיפדיה, אבל הם צריכים כן צריכים להיות סמכותיים מספיק בעיניו של גוגל וכן רלוונטיים מספיק בתחום שקשור אליכם.
וכן גם E-A-T באותו המצב כלפי האתר שלכם, אתם מקבלים כוח סמכותי או איזכור בתחום מסוים ומאתר מסוים, אשר נראה בעיני גוגל סמכותי ואמין בתחום הזה, ולכן מעצם קיום הקישור עצמו מהאתר הזה, גם אתם מקבלים את ההכוח והסמכות של האתר הזה בתחום הזה ובאנקור הביטוי הזה ספציפית.
3 סוגים עיקריים של קישורים
בעת תכנון אסטרטגיית בניית הקישורים שלכם, חשוב להכיר את סוגי הקישורים השונים. הנה הסוגים החשובים ביותר של קישורים שעליכם להכיר:
קישורי Follow בהשוואה ל-Nofollow
זוכרים איך קישורים פועלים כהצבעות? התכונה rel=nofollow (מבוטא בשתי מילים, "no follow") מאפשרת לך לקשר למשאב תוך הסרת ה"הצבעה" שלך למטרות מנוע החיפוש.
בדיוק כמו שזה נשמע, "nofollow" אומר למנועי החיפוש לא לעקוב אחר הקישור. מנועים מסוימים עדיין עוקבים אחריהם רק כדי לגלות דפים חדשים, אבל קישורים אלה אינם עוברים הון קישורים ("הצבעות הפופולריות" עליהן דיברנו לעיל), כך שהם יכולים להיות שימושיים במצבים שבהם דף מקשר למקור לא אמין או ששולמה או נוצרה על ידי הבעלים של דף היעד (מה שהופך אותו לקישור לא טבעי).
קישורים ממשתמשים או UGC
ניצול קישורים שנוצרו על ידי משתמשים כטקטיקה לבניית קישורים אינו המסלול האידיאלי כאשר אתה מחפש לשפר את אסטרטגיית ה-SEO שלך. בעבר, גוגל הענישה את מי שניסו קישורים שנוצרו על ידי משתמשים (User Generated Content)
כמה דוגמאות לקישורים ממשתמשים כוללות:
הערות בלוג לא מנוהלות
אינפוגרפיקה ווידג'טים משובצים
דפי פרופיל של משתמשים
הודעות לעיתונות או חתימות של פוסט אורח עם טקסט עוגן שעבר אופטימיזציה רבה
פרסומות
כל קישור הוא טוב, אך לא כל הקישורים הטובים הם מאותו הסוג, עלינו ליצור ליצור מערך שלם של קישורים שיראה כנבנה באופן הטבעי ביותר
קישורים טבעיים מבלוגים או אתרים אחרים
רוב הקישורים הטבעיים בדרך כלל מתווספים בתוך תוכן של בלוגר אחר או מנהל אתרים במטרה לספק ערך לקוראים שלהם.
המשמעות היא שסביר יותר שתראה קישורים טבעיים בסרטונים, פוסטים בבלוגים, תמונות ורשימות מוצרים אחרים באתר של מישהו.
קישור טבעי חזרה לאתר שלך נחשב בכל האמצעים ל"קישור טוב" וזוכה לכינוי אחת מטכניקות בניית הקישורים הבטוחות ביותר. קישורים טבעיים הם גם אחת הדרכים הטובות והיעילות ביותר לקדם את הבלוג או האתר שלך.
מה זה פרופיל קישורים?
פרופיל הקישורים של האתר הוא הערכה כוללת של כל הקישורים הנכנסים שהאתר שלכם קיבל: המספר הכולל של הקישורים, האיכות שלהם (או הספאם), הגיוון שלהם (האם אתר אחד מקשר אליך מאות פעמים, או שמאות אתרים מקשרים אליו אתה פעם?), ועוד. מצב פרופיל הקישורים של האתר שלכם עוזר למנועי החיפוש של גוגל להבין עד כמה אתם סמכותיים ואמינים על מנת להופיע בביטוי מסוים.
נניח אם נרצה להיות מדורגים על המילה רופא שיניים, אם נקנה קישורים זולים וחסרי תועלת שאינם קשורים לתחום שלנו, גוגל לא יראה אותנו מספיק סמכותיים כדי להופיע גבוה בביטוי תחרותי שכזה, הוא יעדיף לדרג אתרים אחרים שקיבלו קישורים ואיזכורים חיוביים מאתרי רפואה, בלוגים של בריאות, אינדקס רופאים, בלוג רפואת שיניים וכל מיני אזכורים רלוונטיים לתחום שלכם.
בגדול, נרצה שיחס האנקורים שלנו יהיה בסביבות 30% – 30% – 30%. חשוב לנו להדגיש כי אין שיטה קונקרטית וחד משמעית לגבי איך אמור להיראות פרופיל קישורים, אך כן אפשר לדעת מתי אתר לא מדורג אם פרופיל הקישורים שלו שגוי, נניח 100% אנקורים + Follow:
- 30% – אנקורים רלוונטיים ומגוונים
- 30% – קישורי Brand ( שם העסק, מותג וכו׳)
- 30% – Follow
- 10% – nofollow + url + אזכורים ללא קישור + אנקורים שונים