מיתוג הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר של כל עסק, גדול או קטן, קמעונאי או B2B. אסטרטגיית מותג יעילה מעניקה לך יתרון משמעותי בשווקים יותר ויותר תחרותיים. אבל מה בדיוק אומר "מיתוג"? איך זה משפיע על עסק קטן כמו שלך?
במילים פשוטות, המותג שלך הוא ההבטחה שלך ללקוח שלך. זה אומר להם למה הם יכולים לצפות מהמוצרים והשירותים שלך, וזה מבדיל את ההצעה שלך משל המתחרים שלך. המותג שלך נגזר ממי שאתה, מי אתה רוצה להיות וממי שאנשים תופסים אותך.
האם אתה המבריק החדשני בענף שלך? או המנוסה והאמין? האם המוצר שלך הוא האופציה הזולה והאיכותית, או האופציה הזולה ובעלת הערך הגבוהה? אתה לא יכול להיות שניהם, ואתה לא יכול להיות הכל עבור כל האנשים. מי שאתה צריך להתבסס במידה מסוימת על מי שלקוחות היעד שלך רוצים וצריכים שתהיה. הבסיס של המותג שלך הוא הלוגו שלך. האתר, האריזה וחומרי הקידום שלך – שכולם צריכים לשלב את הלוגו שלך – מתקשרים למותג שלך.
זה כבר לא רק מיתוג. זה מיתוג תאגידי, מיתוג מוצרים, מיתוג שירות ואפילו מיתוג אישי. בין אם אתה מנהיג עסקי, איש שיווק, או סתם ג'וזפין רגיל שקונה כוס קפה לפני יום ארוך במכרות המלח בפועל, המיתוג שזור בכל היבט של חיינו.
בין אם אתה מודע להם או לא, לכל חברה ולכל מוצר יש כבר מותג. העבודה של הבנה, הגדרה ועיצוב של מותגים אלה, לעומת זאת, היא תהליך מתמשך. הארגונים שמשקיעים בבניית מותגים חזקים משקיעים ביתרון תחרותי רב עוצמה.
מהו מיתוג לעסק?
מיתוג הוא תהליך של יצירת תפיסה חזקה וחיובית של החברה, המוצרים או השירותים שלה במוחו של הלקוח על ידי שילוב של אלמנטים כמו לוגו, עיצוב, הצהרת מטרה ונושא עקבי לאורך כל התקשורת השיווקית. מיתוג יעיל עוזר לחברות לבדל את עצמן מהמתחרות ולבנות בסיס לקוחות נאמן.
המשמעות היא שלקוחות מצפים שטון הדיבור שלך יהיה זהה במייל, באתר האינטרנט שלך, בשירות הלקוחות ובכל נקודת מגע אחרת בעסק שלך. אם אתה ממתג מחדש, אתה צריך לשנות את הלוגו שלך, ואת הסגנון שלך בכל מקום גם באינטרנט וגם לא מקוון. ודא שאתה יוצר מותג עקבי כך שהלקוחות שלך יתענגו על הנוכחות בכל הערוצים שלך.
מיתוג בחנות יכול להיות שונה מאוד ממיתוג מקוון שכן בחנות אתה צריך לדאוג לגבי מיקום של מוצרים ואביזרים שיכולים להשפיע על האופן שבו לקוח חווה את המותג שלך. מיתוג בחנות הוא חוויתי יותר מכיוון שאנשים יכולים להסתובב ולאסוף דברים, בעוד שלקוחות באינטרנט חווים סצנה דו מימדית. כמובן, אלמנטים מסוימים של מיתוג עקביים הן באינטרנט והן בחנות. אלה כוללים תמונות ולוגו עקביים.
מיתוג לעסק – הבנת מותג
כפי שהוזכר לעיל, מותג הוא נכס בלתי מוחשי שעוזר לאנשים לזהות חברה ספציפית והמוצרים שלה. זה נכון במיוחד כאשר חברות צריכות לייחד את עצמן מאחרות המספקות מוצרים דומים בשוק, כולל מותגים גנריים. Advil הוא מותג נפוץ של איבופרופן, שהחברה משתמשת בו כדי להבדיל את עצמה מצורות גנריות של התרופה הזמינות בבתי המרקחת. זה מכונה הון מותג.
לעתים קרובות אנשים מבלבלים בין לוגו, סיסמאות או סימנים מוכרים אחרים בבעלות חברות עם המותגים שלהם. בעוד שמונחים אלה משמשים לעתים קרובות לסירוגין, הם שונים. הראשונים הם כלי שיווק שחברות משתמשות בהם לעתים קרובות כדי לקדם ולשווק את המוצרים והשירותים שלהן. כשמשתמשים בכלים אלה ביחד, יוצרים זהות מותגית. שיווק מוצלח יכול לעזור לשמור על המותג של החברה בראש ובראשונה של אנשים. זה יכול לאיית את ההבדל בין מישהו שבוחר במותג שלך על פני זה של המתחרה שלך.
מיתוג לעסק – ההבדל בין מיתוג למותג
מותג
מותג הוא תפיסה בראש של הקהלים שלך. זה רעיון. זה מה שאנשים חושבים ומרגישים כשהם מחשיבים את המוצר שלך, הייעוד שלך, חווית הלקוח שלך – כל המרכיבים המרכיבים את החברה או הארגון שלך.
מיתוג
מיתוג הוא המאמץ המתמשך לעצב את התפיסות של הקהלים שלך (לקוחות, לקוחות, עובדים וכו'). זהו תהליך ואסטרטגיה שמקיפים את הצעדים שאתה נוקט כדי לתת משמעות למוצר ולארגון שלך. מיתוג מטרתו לבסס נוכחות משמעותית ומובחנת בשוק המושכת ומשמרת לקוחות נאמנים.
מדוע מיתוג לעסק חשוב?
כולנו יודעים למה המותג חשוב לענקיות צרכנים כמו אפל, קוקה קולה ונייקי. הם הגיעו לפסגת ההון העצמי של המותג. המותגים שלהם עושים את המכירה והצרכנים מוכנים לקנות בגלל איך שהם תופסים את המותג. אבל מיתוג נכון יכול לעבוד מעולה באותה מידה עבור עסקים וארגונים קטנים ובינוניים שיכולים להפיק את המירב ממיתוג העסק שלהם.
למותג ייחודי יכול להיות השפעה עצומה על השורה התחתונה שלך בכך שהוא נותן לך יתרון תחרותי על פני המתחרים שלך ועוזר לך לרכוש ולשמר לקוחות בעלות נמוכה בהרבה. במסחר האלקטרוני, שבו צצות חברות חדשות (ולכן מתחרות חדשות) מדי יום, מותג מבוסס יכול להיות נכס שלא יסולא בפז בהבאת לקוחות ויצירת רווח.
לא משנה אם אתה משקיע זמן ומאמץ ביצירת מותג משכנע או לא שם לב אליו, לעסק שלך עדיין יש מותג. עם זאת, זה עשוי להיות שונה לחלוטין מהאופן שבו התכוונת להיראות. על ידי בנייה קפדנית של המותג שלך באמצעות סיפורים, מערכות יחסים, מסרים שיווקיים ונכסים חזותיים, יש לך הזדמנות לעצב את ציפיות הלקוחות שלך וליצור קשר ייחודי שחורג מיחסי קניה-מכירה.
מיתוג טוב הוא אסטרטגי, בעוד שיווק הוא טקטי. כאשר אתה קובע את היעדים הגבוהים יותר ומגדיר בבירור את הבטחת המותג שלך, אתה יכול להתחיל לעצב תוכנית שיווקית המכוונת להשגת יעדים אלה.
החשיבות של מיתוג לעסק במסחר אלקטרוני
מיתוג הוא תהליך מורכב הדורש תכנון קפדני וגישה מחושבת. באופן אידיאלי, עליך לגבש את אסטרטגיית המיתוג שלך לפני שאתה משיק את החנות המקוונת שלך כדי להימנע מעבודה לאחור כדי לנסות להתאים את החנות שלך לציפיות הלקוחות. קל להתייחס למותג חזק והוא נשען על ערכים המהדהדים היטב את קהל היעד. עבור חנות מסחר אלקטרוני, מותג חזק יכול להיות גם רשת ביטחון המגנה על עסק מפני הצורך להתחרות במחיר.
אז איך עושים בניית מותג לחנות מקוונת? להלן השלבים העיקריים במיתוג מסחר אלקטרוני:
מיתוג לעסק – הבינו את הלקוחות שלכם
כדי לתקשר בצורה יעילה, עליך לזהות את המרכיבים המשפיעים על לקוחות היעד שלך ולהתמקד במינוף שלהם. מה הם אוהבים? מה מניע ומושך אותם? מה הם אוהבים במותג שלך?
הגדר את דמות המותג שלך. פרסונה של מותג היא האישיות של העסק שלך בה תספק חוויות ללקוח. הוא יושפע מאוד מהתובנות שתצליחו לאסוף לגבי לקוחות היעד שלכם. איזה טון דיבור יתאים לקהל הזה? לאיזה סוג שפה תהיה ההשפעה הגדולה ביותר? אילו תמונות ימשכו את תשומת לבם.
מיתוג לעסק תגבש את הבטחת המותג שלך
מהי ההבטחה האולטימטיבית שאתה מבטיח ללקוחות שלך? איך המוצרים/שירותים שלך ישפרו את החיים שלהם? איך אתה מתכוון לקיים את ההבטחה הזו. 66% מהצרכנים חושבים ששקיפות היא אחת התכונות האטרקטיביות ביותר של המותג.
מיתוג לעסק הצג נכון את הנכסים החזותיים שלך
לקונים באינטרנט אין את הלוקסוס לגעת ולחוש במוצרים שהם קונים, ולכן החוויה הוויזואלית חשובה ביותר. הנכסים החזותיים של מותג הם כל האלמנטים הפונים לחזית, כגון עיצוב האתר, הגופנים והטיפוגרפיה, פלטת הצבעים, עיצובי הלוגו והמודעות, כמו גם חווית האריזה והשחרור מהארגז שאתה יוצר. זהו כלי מיתוג רב עוצמה המגיע לשיאו כאשר כל החלקים הנעים השונים עקביים ופועלים בהרמוניה. מחקרים מראים שצבע חתימה בלתי נשכח יגדיל את הסיכוי שלקוחות יזהו את המותג שלך ב-80%.
שפר את חווית הלקוח
שפר את חווית הלקוח. למרות שיש לך מעט שליטה על איך הלקוחות שלך ירגישו בסופו של דבר לגבי המותג שלך, עליך לעשות כמיטב יכולתך לוודא שכל אינטראקציה ונקודת מגע שיש לך עם הלקוחות שלך תואמות להבטחת המותג שלך ועוקבת אחר הנחיות המותג שלך.
69% מהצרכנים אומרים שהדבר החשוב ביותר שמותגים יכולים לעשות כדי לשפר את החוויה שלהם הוא "להכיר אותם". זה יקיף הכל, החל ממדיניות ההחזרה שלך ועד להסדרי משלוח ועד לתקשורת שיווקית בדוא"ל ועוד.
זכור להחזיר
משהו פשוט כמו להגיד תודה ללקוחות הנאמנים שלך יכול לעזור רבות בחיזוק תדמית המותג שלך. הצג הכרת תודה על ידי הפעלת תוכניות נאמנות מיוחדות או מבצעים, מתן מתנות בחינם מדי פעם או הארכת הנחות. זוהי דרך בטוחה לבנות מערכות יחסים ארוכות טווח עם הלקוחות שלך ולהאניש את המותג שלך.
מאפייני מותגים חזקים
עכשיו כשאתה מבין עד כמה המותג חשוב, נוכל להסתכל על העבודה שנלווית לבניית אחד. זה לא קל. אין לזה נוסחה מדויקת, אבל אנחנו כן יודעים שיש כמה מאפיינים מפתח משותפים למותגים בעלי השפעה.
אותנטיות
אותנטיות היא מילה שמסתובבת הרבה במרחב השיווקי. אבל חשוב שלא ניתן למשמעות להתרוקן בז'רגון. חברות שמצליחות להיות נאמנות למי שהן, למה שהן עושות ולמה הן עושות את זה מסוגלות ליצור קשרים מתמשכים ומתפתחים עם הקהלים שלהן. הלקוחות שלך לא רוצים מס שפתיים, הם רוצים שתגיד מה אתה תעשה ותעשה מה שאתה אומר. זה עד כדי כך פשוט.
יחודיות
זה יכול להיות מפתה להסתכל על חברות מצליחות ולהגיד "אני אקח דוגמא מהמותג הזה", אבל הגישה הזו לא תעשה עימך חסד. בכדי להתבלט, אתה צריך להפריד את עצמך מהמתחרים ומהרעש הלבן של מותגים אחרים. זה הולך יד ביד עם היותך אותנטי, אבל זו גם הדרך היחידה שבה אתה יכול להקים מותג בלתי נשכח ומוכר. אתה לא יכול לבנות הון עצמי של המותג אם הקהל שלך לא יודע או זוכר מי אתה.
רלוונטיות
אף אחד מהמאפיינים האחרים לא משנה אם המוצר או השירות שלך לא חשובים לקהל שלך – או אם זה משנה באופן שאתה לא מתקשר. הקהל שלך צריך להרגיש שאכפת לך מהם כיחידים ולהבין מה הם רוצים מהמוצר שלך. החיבור הרגשי הזה אפשרי רק אם אתה באמת מבין ומתקשר את עמדתך בקרב הקהל הזה.
עקביות
אם אתה כל הזמן משנה את האופן שבו אתה מציג את המותג שלך לעולם, הקהל שלך לעולם לא יכיר אותך. הזהות שלך והיישום של זהות זו חייבות להיות מיושרות ועקביות בכל נקודת מגע בכל תחום בעסק שלך. יום כן יום לא. יש משווקים שמשתעממים מהמותג שלהם ולעתים קרובות מנסים "לשנות דברים", אבל חשוב לזכור שהקהל שלך לא חי עם המותג שלך כל יום והם צריכים את העקביות בכדי להתחבר אליו.
נועזות
הדרך היחידה ליצור קשר עם הקהל שלך היא לתת לו משהו שהם יכולים להתחבר אליו. משהו להתעכב עליו. יותר ויותר קהלים מצפים ממותגים לנקוט עמדה ולסמוך על מה שהם מאמינים בו. אולי זה מפתה להישאר ניטרלי, אבל מיתוג מטופש וערכים לא מוגדרים ילכו לאיבוד בים של זהויות לצד חברות אחרות שלא יודעות מי הן. על ידי ניסיון לפנות לכולם, בסופו של דבר לא תצליח לפנות לאף אחד.
מיתוג לעסק – איך למתג את העסק שלך
אז איך ניתן לפתח אישיות וסגנון עקביים למיתוג העסק שלך? בואו נחלק את זה לשבעה שלבים.
1. זהה את הקהל שלך
הצעד הראשון למיתוג העסק שלך הוא להבין מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלך. יש כמה שלבים לתהליך זה.
נתח את בסיס הלקוחות הנוכחי שלך
לקוחות קיימים הם מכרה זהב של מידע שכן הם יודעים מה מרשים או חסר במותג שלך. גלה את תחומי העניין והצרכים שלהם.
- מהי נקודת הכאב הכי דחופה שלהם?
- באילו עסקים הם בוטחים וקונים?
- מה הם ישמחו לראות במותג שלך?
אתה יכול למשוך לקוחות ישירות באמצעות שיחות וסקרים או ללמוד אותם כדי למצוא תשובות. רוב הסיכויים שתמצאו מאפיינים או דפוסים משותפים שיעזרו לכם להגדיר את קהל היעד שלכם.
ערכו מחקר שוק
מחקר שוק יכול לעזור לך לחשוף מגמות בתעשייה, הזדמנויות, העדפות לקוחות, הרגלי קנייה ושיחות על המותג שלך או על אחרים. כמו כן, זוהי דרך יעילה לאסוף מידע על המתחרים שלך. שימו לב מי הם הלקוחות שלהם, ערוצים מועדפים, תחומי עניין וכו'. ערוצי מדיה חברתית רלוונטיים, אתרי ביקורות, פורומים בתעשייה או אתרי שאלות ותשובות כמו Reddit הם מקומות מצוינים להתחיל את המחקר שלכם.
צור פרסונות קונים
קבץ לקוחות בהתבסס על דפוסים או תכונות משותפות שאתה מגלה וייצג אותם עם פרסונה. כלול פרטים דמוגרפיים, פסיכוגרפיים, התנהגותיים וגיאוגרפיים. לדוגמה, השם של פרסונה שמתארת קבוצה של פועלי בניין עם קווי דמיון יכול להיות בניין בן. הוא יכול להיות:
- בן 45.
- אב לשני ילדים.
- מבוסס מהרצליה.
- בעלים של עסק עם צוות של שישה.
- חובב כלי בנייה אמינים אך חדשניים.
הרשימה ממשיכה עוד ועוד. מה שחשוב הוא שתכלול את הפרטים המכריעים.
2. צור את הצעת הערך שלך
הצעת הערך שלך היא הבטחת המותג שלך. זה יותר משרטוט או סיסמה. UVP מתאר כיצד הפתרון שלך יכול לפתור את הבעיות של הלקוחות האידיאליים שלך טוב יותר מאשר המתחרים. כדי ליצור הצעת ערך רבת עוצמה, חשוב על הדברים הבאים:
- מה הלקוח המושלם שלך באמת רוצה?
- כיצד המוצר או השירות שלך יכולים לפתור את הבעיות שלהם?
- אילו גורמים מניעים את החלטות הקנייה שלהם?
- מדוע הלקוחות הקיימים שלך בוחרים בעסק שלך על פני המתחרים שלך?
צור הצעת מכירה ייחודית עם תשובות לשאלות אלה באמצעות הקול של הלקוחות שלך. דווח על יתרונות, מה אתה מתכוון לספק, ולמה הם צריכים לבחור בך על פני מתחרים. היצמד לאמת ללא הייפ מיותר.
3. קבע את המשימה ואת ערכי הליבה שלך
למה העסק שלך קיים? המשימה שלך עונה על שאלה זו. כדי לכתוב הצהרת מטרה רבת עוצמה, תאר את מטרת העסק שלך, מי הלקוחות שלך, המוצרים או השירותים שאתה מספק וכיצד אתה עושה זאת. סכמו זאת בכמה מילים כדי להפוך אותו לבלתי נשכח. הנה דוגמה להצהרת משימה.
"Core Systems מתכננת ומייצרת מוצרי מחשוב תעשייתיים וצבאיים מהטובים מסוגם בהתבסס על מפרט הלקוח שלנו. המחויבות שלנו לספק את השירות הטוב ביותר לאורך תהליך התכנון וההנדסה היא מה שמבדיל אותנו מהשאר."
הבא הם ערכי הליבה שלך. הם עקרונות המניעים את המטרות, המשימה והחזון שלך. אמונות אלו מעצבות את תרבות החברה שלך, אשר משפיעה לאחר מכן על התפיסות של בעלי העניין. לכן, שימוש במילים גנריות שאינן מגדירות מה העסק שלך מייצג רק יוביל לתדמית מותג סותרת. במקום זאת, היו ספציפיים, השתמשו במילים שלכם והבטיחו שהארגון כולו מגלם את העקרונות הללו.
4. הגדירו את אישיות המותג שלכם
אישיות המותג שלך, בדיוק כמו זו של אדם, היא שילוב של תכונות שהארגון שלך מפגין. באופן אידיאלי, מאפיינים אלה ימשכו אנשים לחברה שלך ויעצבו את התפיסות שלהם. לכן, אישיות שתהדהד עם הלקוחות שלך יכולה לעזור לך לבנות קשר רגשי ולהתבלט מהמתחרים.
שקול את התכונות שאתה אוהב לשייך למותג שלך. האם אתה רוצה להיראות כבעל חזון, מוכשר או כריזמטי? בחר את התכונות שלך ואת הקול שאתה תתקשר איתו. לדוגמה, אם אישיות המותג שלך מחוספסת, קול המותג שלך יכול להיות בטוח וחזק.
5. צור נכסי מותג
השלב הבא הוא לבחור את האלמנטים שיזהו את העסק שלך. כמה דוגמאות הן צבעים, גופנים, אריזה, סלוגן והלוגו שלך. צבעים מסוימים מעוררים רגשות ספציפיים ומעבירים משמעויות. לדוגמה, חברת לוגו מציעה שאדום מגביר את רמות האנרגיה, צהוב הוא אופטימיות, וסגול מפעיל את הדמיון.
לא משנה באיזה לוגו, ערכת צבעים וסגנון תבחר כדי למתג את העסק שלך, ודא שהוא מובחן וניתן לזיהוי בקלות. דבר עם מומחים ועם הצוות שלך ושחק עם יצרני לוגו בכדי לקבל כמה רעיונות.
6. מיתוג לעסק – שלב אותם בערוצים שלך
כעת מרכיבי המיתוג שלך מוכנים, הפיצו אותם בערוצים שלך. לדוגמה, אתה יכול לכלול נכסים חזותיים כגון הלוגו, הצבעים והגופנים שלך בכל ההודעות שלך. גרסה ארוכה יותר של הצהרת המשימה שלך יכולה לשמש כסיפור המותג שלך בדף אודותינו.
למרות שערכי הליבה שלך יישארו בעיקר באתר האינטרנט שלך, תוכל גם להאיר ללקוחות ולעובדים פוטנציאליים את מה שאתה מייצג באמצעות סרטונים ופוסטים ממותגים. זכור כי מיתוג הוא תהליך מתמשך כל עוד החברה שלך קיימת.
7. מיתוג לעסק – היו עקביים
לפי מחקרים, נדרשות עד 5-7 הופעות של מותג בפני אדם, לפני שהוא יזכור את המותג שלך. מהאתר ועד לערוצי מדיה חברתית ואינטראקציות לא מקוונות עם לקוחות, המיתוג חייב להיות עקבי. צור קווים מנחים למותג כדי לחזק את הלכידות.
האם קול המותג שלך הוא צעיר וקז'ואלי בחברות חברתיות? אז אין צורך להיות נוקשה בבלוגים שלך. הלקוחות שלך צריכים לדעת למה לצפות או להרגיש ברגע שהם רואים את התוכן, הלוגו או נכסי המותג האחרים שלך. עקביות בונה היכרות, אמון ונאמנות. תחושות אלו משקפות מיתוג מוצלח.